Lydia Baan Hofman (2018- 17 mei 2024)
Op vrijdag 17 mei 2024 om 10:30 - 12:00 uur verdedigt L. Baan Hofman het proefschrift met de titel: ‘Voor een pedagogiek van gedeelde antwoorden: Op zoek naar een thuis in tijden van klimaatcrisis'.
Onderdeel van het EUR Research Initiative 'Inclusive Prosperity'
Promotor: prof.dr. M. Huijer, dr. Alessandra Arcuri
Locatie: Senaatszaal, Erasmus Building, Campus Woudestein
Er is ook een livestream beschikbaar:
https://eur.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=1df3a452-f6e6-4d2b-ac7e-b14e00ad1cb9
Korte samenvatting van het proefschrift:
Als opgroeien betekent 'thuis proberen te zijn in de wereld', dan hebben jongeren het extra zwaar in tijden van klimaatcrisis. Hun bewoonbare aarde wordt materieel bedreigd: huizen dreigen te heet te worden of onder water komen te staan. Maar ook hun normale manier om de wereld te begrijpen, om ermee vertrouwd te raken, werkt niet meer. De toekomst is niet vanzelfsprekend beter dan het heden, zoals we gewend zijn te denken. Hoe kunnen we tieners helpen om te antwoorden op en zich thuis te voelen in een wereld in crisis?
In dit proefschrift stelt Lydia Baan Hofman een conceptueel kader voor een pedagogiek voor. Vanuit een perspectief van feministische klimaatfilosofie onderzoekt ze theoretisch hoe schoolgaande jongeren antwoord kunnen geven op tijden van klimaatcrisis en ecologische destructie - of, geïnspireerd door Donna Haraway's notie, hoe ze response-able, of antwoordelijk, kunnen worden. Baan Hofman presenteert vijf elementen van een voorgestelde Pedagogiek van gedeelde antwoorden: kennis, zorg, denken, verbeelding en zelf. Ze put daarvoor uit (feministische) wetenschaps- en technologiestudies, feministische en dekoloniale theorieën, politieke en sociale theorie en onderwijsfilosofie.
Copyright (C) 2023 Marli Huijer.