Huijer, M. (2024). At Home in the World. Hannah Arendt’s Transposition of Saint Augustine’s Concept of Love. In Annabelle Dufourcq, Annemie Halsema, Katrine Smiet, Karen Vintges (eds.) Purple Brains, Nijmegen, Radboud University Press, 186-196. Lees de bijdrage hier terug.
Huijer, M. & Detweiler, C. (2018). I Run, You Run, We Run. A Philosophical Approach to Health and Fitness Apps. In B. Beers, van, S. Sterkx & D. Dickenson (Eds.), Personalised Medicine, Individual Choice and the Common Good, Cambridge UK: Cambridge University Press, 226-244. Voor de volledige tekst klik hier.
Huijer, M. (2018). Judy Wajcman, Pressed for time: The acceleration of life in digital capitalism. Book review. Time & Society, 28(3): 1307-1310
Huijer, M. (2017). A Critical Use of Foucault’s Art of Living. Foundations of Science, 22(2): 323–327.
Huijer, M (2010). New and Unexpected! Female life practices resonating in the philosophy of time. Time & Society, 19(1): 1-16.
Huijer, M. (2009). Storytelling to Enrich the Democratic Debate: ·The Dutch Discussion on Embryo Selection for Hereditary Breast Cancer. Biosocieties, 4: 223-238.
Huijer, M. (2009). Book review Marking time. On the anthropology of the contemporary by Paul Rabinow. Genomics, Society and Policy, 5(1): 139-141.
Huijer, M. (2006). Between Dreams and Reality: The Dutch Approach to Genomics and Society. Biosocieties 1(1): 91-95.
Huijer, M (2005). Democratic transactions in the life sciences. A gender democratic labyrinth. (In collaboration with visual artist I. Janze). European Journal of Women’s Studies, 12(1): 9-29.
Huijer, M. (2003). Reconsidering democracy. The start of the Human Genome Project Science Communication, 24(4): 479-502.
Huijer, M, Widdershoven G. (2001). Desires in Palliative Medicine Five models of the Physician-Patient Interaction on Palliative Treatments Related to Hellenistic Therapies of Desire. Ethical Theory and Moral Practice, 4 (2): 143-159.
Widdershoven, G.A.M., Huijer, M. (2001). The Fragility of Care. An Encounter between Nussbaum’s Aristotelian Ethics and Ethics of Care. Bijdragen. International Journal in Philosophy and Theology, 62 (3): 304-316.
Huijer, M., Leeuwen, E. van. (2000). Personal values and cancer treatment refusal. Journal of Medical Ethics, 26: 358-362.
Huijer M, Leeuwen E van, Boenink A, Kimsma G. (2000). Medical Students’ Cases as Empirical Basis for Teaching Clinical Ethics. Academic Medicine, 75: 834-839.
Huijer, M. (2023). 'De tragiek van kwetsbaarheid.' Review essay van Judith Butlers What World Is This? A Pandemic Phenomenology voor de Nederlandse Boekengids, 8(6): 24-25.
Huijer, M. (2022). 'Mag je nog zeggen dat iemand ergens te oud voor is?'. Bijdrage voor de bundel: Taboes en belangen, uitgegeven door Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. p. 70-71.
Huijer, M. (2007) Verloren liefde? Een temporele benadering van kunst, voortplantingstechnologie en genomics. Tijdschrift voor Gezondheidszorg & Ethiek, 17(1): 7-11.
Huijer, M (2003). Clairy & Chazia. Timing en tuning in een overvol heden. Filosofie in Bedrijf, 15(4): 2-9.
Huijer, M. (2000). Het Boek des Levens. De betekenis van ‘het’ menselijk genoom. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, 92: 306-310.
Huijer, M. (1999/2000). Martha Nussbaum en de triomf van de liefde. Wijsgerig Perspectief, 6: 164-169.
Huijer, M. (1995). Verontrustende vriendschappen. Foucault, Nietzsche en de bestaansesthetiek. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, 87(2): 69-83.
English
Huijer, M. & Detweiler, C. (2018). I Run, You Run, We Run. A Philosophical Approach to Health and Fitness Apps. In B. Beers, van, S. Sterkx & D. Dickenson (Eds.), Personalised Medicine, Individual Choice and the Common Good, Cambridge UK: Cambridge University Press, 226-244. For full text click here.
Huijer, M. (2013). Storytelling as a way to enrich democratic discussion. The Dutch debate on embryo selection for hereditary breast cancer (First published in Biosocieties, zie Huijer 2009). In: Derkx, P and H. Kunneman, Genomics and Democracy. Amsterdam/New York: Rodopi, pp. 325-348.
Huijer, M. (2004). ‘The desire to belong’ and ‘No dusty remnant’. In: K.Clevis & C. Santing (eds.). The eternal body. Budel: Damon, pp. 118-135. In Nederlandse vertaling verschenen als ‘Het verlangen ergens bij te horen’ en ‘Geen stoffig restant’. In: K. Clevis & C. Santing (red.). Het eeuwige lichaam. Budel: Damon, pp. 118-135.
Huijer, M. (2001) Commentary (Treating despite discomfort and self-doubt; Losing empathy; and Covering up). In: T.K. Kushner and D.C. Thomasma (eds.). Ward ethics. Dilemmas for medical students and doctors in training. Cambridge University Press, Cambridge, pp. 34-37; pp. 108-111 en pp. 235-238.
Huijer, M. (2024). 'Het niet-geleefde leven'. In: Frénk van der Linden en Pieter Webeling. Hoe besta je na?. Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, pp. 247-252.
Huijer, M. (2022). 'Imperialisme ver weg en dichtbij'. Nawoord in: Hannah Arendt, Imperialisme. Vertaling Willem Visser. Amsterdam: Boom uitgevers, pp. 265-277
Huijer, M. (2021). ‘De salto van emancipatie en assimilatie’. Nawoord. In: Hannah Arendt, Antisemitisme. Vertaling Willem Visser. Amsterdam: Boom uitgevers, pp. 191-204.
'De toekomst is niet maakbaar, maar je kunt wel proberen invloed te hebben.' Interview door Petra van der Kooij. In: Van der Kooij, P. (2019). Waarom zou ik? Handelen in een veranderend klimaat. Leusden: ISVW Uitgevers, pp. 15-24.
Huijer, M. (2019). 'De kunst van het boekenschenken.' In: Leo van de Wetering en Tijn Boon. Denkend aan Donner.Een ode aan het lezen. Rotterdam, Donnerboekhandel, pp.171-174.
Huijer, M. (2017). ’ Hoe definieer je kwaliteit van leven?’ In: Hoe zwaar is licht:Meer dan 100 dringende vragen aan de wetenschap. Amsterdam: Balans, pp. 149-151.
Huijer, M. (2016). ‘Europa kan ook zonder hekken’. In: Brainwash.De belangrijkste vraag van nu. Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar, pp. 87-91. (Reprint van NRC.Next, juli 2015)
Huijer,M. (2015). ‘De verrukkelijke smaak van het niets’ Ism Reinjan Mulder. In: Valerie Granberg, Diner Pensant: waar filosofen op kauwen. Leusden: ISVW Uitgevers, pp. 154-155.
Huijer, M. (2015). Bijdrage aan Isa Hoes (red.) Gedichten die vrouwen aan het huilen maken. Amsterdam: Prometheus.
Huijer, M. (2014). Ritme schept de tijd. In: Tijd? Altijd. Sofie Vandamme (red.), Studium Generale 2013-2014. Gent: Academia Press, pp. 57 - 70.
Huijer, M. (2014). Werkpaarden, luxepaarden en drie-uur-werkpaarden. In: Brandstof. Vlammende dialogen over vragen van levensbelang. Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar, pp. 69-81.
Huijer, M. (2014). Uitbesteden van discipline. In: Zie de Mens… Hij is niet meer. Geschenk van de Maand van de Filosofie. Amsterdam: Boom uitgevers (Hoofdstuk uit: Discipline (zie ‘boeken’).
Huijer, M. (2014). Wijsgerige Antropologie. In: Frank Meester, Maarten Meester en Natascha Kienstra (red.) Durf te Denken. Filosofie voor de bovenbouw. (vwo) Amsterdam: Boom uitgevers, pp. 14-39.
Huijer, M. (2013). Storytelling as a way to enrich democratic discussion. The Dutch debate on embryo selection for hereditary breast cancer (First published in Biosocieties, zie Huijer 2009). In: Derkx, P and H. Kunneman, Genomics and Democracy. Amsterdam/New York: Rodopi, pp. 325-348.
Huijer, M. & Sabelis, I. (2010). De publieke noodzaak om ritmes goed af te stemmen. Hoe sociale ritmes het leven gemakkelijk of moeilijk maken. In: A. van den Broek & M. Cloïn (red.) Komt tijd, komt raad? Essays over mogelijkheden voor een nieuwe tijdsorde. Den Haag: Sociaal Cultureel Planbureau.
Huijer, M (2009). Het echte wachten kan beginnen. In: Ubbink, H. (red.) Vakantiedoeboek. Amsterdam: Humanholidays, pp. 127-128.
Huijer, M (2008). Nieuw en onverwacht! De weerklank van vrouwelijke praktijken in de filosofie van de tijd. In: Manon Duintjer (red.) Zij denkt dus zij bestaat. Over vrouwen, mannen en denken. Amsterdam: Ambo, pp. 39-49.
Huijer, M (2008). De toekomst in het heden halen. In: De Beaufort, I. et al. (red.) Kwetsbare kinderen: een ethische zorg. Casus en commentaren. Den Haag: Lemma, pp. 292-296.
Huijer, M. (2008). De ideale borst. In: Inez de Beaufort et.al (red.) Praktijkboek ethiek voor de gezondheidszorg. Den Haag: Lemma, 347-350.
Huijer, M. (2006). Gewoon gelukkig zijn. In: K. van Beek & Y. Zonderop (red.)30 plannen voor een beter Nederland. Amsterdam: De Volkskrant/Meulenhoff, pp. 38-42.
Huijer, M. (2006). Juryrapport bij de toekenning van de vierde Spinozalens. In: Donna Dickenson.Lichaam en eigendom. Boom/Stichting Internationale Spinozaprijs, pp. 11-20.
Huijer, M. (2004). ‘The desire to belong’ and ‘No dusty remnant’. In: K.Clevis & C. Santing (eds.). The eternal body. Budel: Damon, pp. 118-135. In Nederlandse vertaling verschenen als ‘Het verlangen ergens bij te horen’ en ‘Geen stoffig restant’. In: K. Clevis & C. Santing (red.). Het eeuwige lichaam. Budel: Damon, pp. 118-135.
Huijer, M. (2003). Emoties en verlangens in de palliatieve zorg. In: M. Verkerk, R. Hartoungh (red.) Ethiek en Palliatieve Zorg, Assen: Van Gorcum: pp. 77-92 (with G. Widdershoven). (Herziene versie van Huijer M., Widdershoven G. (2001). Desires in palliative medicine. Five models of the physician-patient interactions of palliative treatments related to Hellenistic therapies of desire. Ethical Theory and Moral Practice, pp. 143-159).
Huijer, M. (2002). Het moneyappeal van Craig Venter. Gedogen en wildheid in globale wetenschap. In: Oenen, G. van (red.)Ongeregelde orde. Gedogen en de omgang met wilde praktijken. Amsterdam: Boom uitgevers, pp. 119-142.
Huijer, M. (1999). Een niet te verenigen duo. Seksuelepluriformiteit en Constandses ene moraal van wederkerigheid. In: B. Gasenbeek, R. de Jong, P. Edelman (red) Anton Constandse. Leven tegen de stroom in. Breda: Papieren Tijger / Utrecht: Het Humanistisch Archief, pp. 129-140.
Huijer, M. (1997). De spuitenkast aan de Binnenkant, in: L. de Jonge (red.) Belangenvereniging Druggebruikers MDHG 1977-1997. 20 jaar in een roes van overwinning. Amsterdam: De Maatschap, pp. 13 en 15.
Huijer, M. (1995). M. Foucaults vriendschap: een bevrijdend moment van onzekerheid. In: M. Karskens, J. Keulartz (red.) Foucault herdenken. Over werk en werking van Michel Foucault, Budel: Damon, pp. 42-50.
Huijer, M. (1995). Denken in veelheid en verschil. Nietzsche als inspiratiebron voor een hedendaags anarchisme. In: H. Oosterling, S. Thisse (red.) De AS(109/110): 68-78.
Huijer, M. (1994). Een zorg voor haarzelf. Een politiek denken over verscheidenheid in gezondheidsaanspraken en gezondheidszorg. In: A. Meinen, C. Parlevliet, S. Sevenhuijsen (red.) Op haar recept. Vrouwen in debat over gezondheidszorg. Amsterdam: De Balie ism METIS/Vrouwenstudies Utrecht, pp. 42-55.
Dutch
Huijer, M. (2024, 25 september). Filosoferen over de kloof tussen stad en platteland. Recensie van het essay Hoe we uit het dorp vertrokken door W. Mensink. Filosofie Magazine. (10): 74-75
Huijer, M. (2023, 24 februari). Leven in een langgerekt nu. Boekbespreking Ideni-tijd van Paul van Tongeren. Filosofie Magazine.
Huijer, M. (2022). 'Tussen totalitaire tendens en terreur'. Voorpublicatie van het nawoord bij Imperialisme van Hannah Arendt. Filosofie Magazine, (11): 40-44.
Huijer, M. (2019). Denken als Foucault, recensie van de nieuwe vertaling door Jeanne Holierhoek van De Geschiedenis van de seksualiteit(vol. I-III) van Michel Foucault,Filter, 26(1): 44-46.
Huijer, M. (2016). Cultiveren van Compassie. Ethici en de crisis van solidariteit met ontheemden en vluchtelingen. Verschenen in het themanummer Vluchtelingen en Ethiek van Filosofie en Praktijk, 37(4).
Huijer, M. & van Diggele, M. (2007). Onderwijs is er niet alleen voor een elite. Filosofie Magazine, 16(7) In gewijzigde versie ook gepubliceerd in Meso Magazine, 27(156): 25-28.
Huijer, M. (2007) De belofte van het onverwachte. Filosofie Magazine, 16(6): 24-28.
Huijer, M. (2007) Orkest zonder dirigent. Biologie, hersenen en omgeving bepalen samen of we ons mannelijk of vrouwelijk gedragen. Academische Boekengids, 62: 11-13.
Huijer, M. (2006) Orgaanhandel: Een duivels dilemma. Filosofie Magazine, 15(3): 16-19.
Huijer, M. (2006). The lady vanishes. Wat hebben Locke, Hegel en Marx over vrouwen en eicellen te zeggen? Interview met Donna Dickenson. Krisis, 3: 54-61.
Huijer, M. (2005) Nieuw seksisme: verbond tussen biologie en behoudzucht. Filosofie Magazine, 14(7): 44-48.
Huijer, M. (2005) Door de genen de vrouw niet meer zien. Over feminisme, stamcellen en embryo’s. 16e Annie Romein-Verschoor lezing.
Huijer, M. (2004) Vrouwenklonen. Vrouwen als heldinnen en slachtoffers van mannelijke kloningsdrang. Lover, 31(1): 4-5.
Huijer, M. (2003) Gereedschap voor het overvolle heden. Filosofie Magazine, 12(10): 28-31.
Huijer, M. (2003) Foetussen met een ‘foutje’. Genetische testen. Lover, 30(4): 44-46.
Huijer, M. (2002). Geloof in de menselijke natuur, recensie van Francis Fukuyama. De nieuwe mens. Onze wereld na de biotechnologische revolutie. Filosofie Magazine, 11(4): 58-59.
Huijer, M. (2002). Beloftes van een beter bestaan. Het eenzijdige mensbeeld van het Human Genome Project, Filosofie Magazine, 11(2): 24-27.
Huijer, M. (2000) Echte natuur is saai. Filosofie Magazine, 9 (4): 42-45.
Huijer, M. (2000) Praktische wijsheid redt ethiek. Recensie van G. Widdershoven, Ethiek in de kliniek. Filosofie Magazine, 9(9): 56-57.
Huijer, M. (2000) De digitale Faust. Recensie van computerspel. Filosofie Magazine, 9(2): 56-57.
Huijer, M. (1999). 'Mensen met dergelijke relaties'. Boekbespreking Sex and social justice, door Martha C. Nussbaum. Filosofie Magazine, (6): 61.
Huijer, M. (1999, november/december). Aan kennis hangt een pijskaartje. Boekbespreking Myra van Zwieten en André Kalden, Ons gescreende lichaam. Kansen en risico's van de genetica. Vrouw & Gezondheidszorg, 8 (6): 22-23.
Huijer, M. (1997, september/oktober). De macht van de verpleegkundige. Boekbespreking Anne-Mei The, 'Vanavond om 8 uur...' Vrouw & Gezondheidszorg, 6 (5): 20-21.
Huijer, M., Schuurman, W. (1997, augustus). Pijnbestrijding of levensbeëindiging zonder verzoek? Amice, tijdschrift voor de medische beroepsgroep in Holland noord, 3 (4): 19-21.
Huijer, M. (1994, mei/juni). Joan Tronto: 'Zorgen is een weinig romantische, maar waardevolle last'. Interview met Joan Tronto. Vrouw & Gezondheidszorg, 3 (3): 4-6.
Huijer, M. (1993, september/oktober). Vrouwelijke genezers door de eeuwen heen. Boekbespreking Jeanne Achterberg, Woman as healer. Vrouw & Gezondheidszorg, 2 (5): 22-24.
Huijer, M. (1992, december). De medische ethiek is te eenzijdig gericht op grote zaken van leven en dood. BoekbesprekingFeminist perspectives in medical ethics. Vrouw & Gezondheidszorg, 1(6): 22-24.
Huijer, M. (1989). Aidspreventie en drughulpverlening. Jojo Infobulletin, (29): 5-9.
Huijer, M. (2018, 14 april) Voel je vrij om de liefde te doen. Fragment uit Beminnen. Nieuw licht op seksuele vrijheid. De Standaard.
Huijer, M. (2018, 30 maart). Voel je vrij om de liefde te doen. Fragment uit Huijers nieuwste publicatie Beminnen. Nieuw licht op seksuele vrijheid.NRC Handelsblad.
Huijer, M. (2017, 16 september). Robot maakt oudere eenzaam. Essay in de serie 'Eeuwig leven. Nooit ziek'. Trouw.
Huijer, M. (2017, 21 september). Voorbij de Horizon. Marli Huijer geeft antwoord op de vraag welk kunstwerk van de jongste vijf jaar het best onze tijdgeest vangt. Rekto:verso, (77).
Huijer, M. (2017, 15 april). Wil je dat wel weten? Essay over de moraliteit van medische testen in de serie 'Eeuwig leven. Nooit ziek'. Trouw, 15 april.
Huijer, M. (2011, mei). Op zoek naar nieuwe leefritmes. Opzij, pp. 14-17.
Huijer, M. (2010, 7 september). Krijgen van kinderen moet gewoon bij het leven horen. Trouw.
Huijer, M. (2010, 24 juli). Recht van kind is sterker dan recht op een kind. NRC Handelsblad.
Huijer, M. (2010) Kind van zijn tijd. De houdbaarheid van Wijnbergs filosofie. Roodkoper. Tijdschrift voor cultuur, religie en politiek, 14(1): 15-16
Huijer, M. & Mulder, R. (2010, 16 januari). Geef oude rituelen rond oertradities alle ruimte. Trouw.
Huijer, M. & Bergh, B. van den (2009, 6 augustus). Hoeveel verandering verdraagt een mens? De Volkskrant.
Huijer, M. (2008, 6 december). Regels voor de praatzieke burger. Trouw.
Huijer, M. & Horstman, K. (2007, 3 maart). Reserves bij opheffen van verbod op embryokweek. NRC Handelsblad.
Huijer, M. & Horstman, K. (2007, 29 juni). Eicel afstaan is niet zomaar iets. Trouw.
Huijer, M. & Harbers, H. (2006, 18 februari). DNA en verjaring. Dingen gaan voorbij, ze gaan over - en dat is maar goed ook. NRC Handelsblad.
Huijer, M. (2005, 29 januari). Geen haast. We leven lang. De Volkskrant.
Huijer, M. & Horstman, K.(2004, 14 mei). Zitten er grenzen aan het prenataal testen van vrouwen. Utrechts Nieuwsblad.
Huijer, M. & Horstman, K. (2004, 18 maart). Onderzoek embryo's. NRC Handelsblad.
Huijer, M. & Tillie, J. (2001, 15 november) Kwetsbaar in Amerika. De Volkskrant.
Huijer, M. & Harbers, H. (2000, 15 juli). Vrije jongen zet DNA-onderzoek op zijn kop. De Volkskrant.
Huijer, M. & Hiddinga, A. (1998, 26 februari). Het is te vroeg voor een varkenshart.NRC Handelsblad.
Huijer, M. (1997, 14 mei). Voor aids-patient kan 'gewoon' leven beter zijn dan lang leven. De Volkskrant.
Huijer, M. De burger schrikt, de staat beschikt. (1988, april-juni). de AS, 16(82), pp. 5-11.
Dutch
Huijer, M (2024, 2 juli). Vriendschap als remedie tegen oorlog en vetes. Trouw
Huijer, M (2024, 18 juni). Weet u een beter woord voor ‘abortuspil’? Een alternatief is meer dan welkom. Trouw
Huijer, M (2024, 4 juni). In Dordrecht zoek ik naar de sporen van mijn lievelingstante Joop. Trouw
Huijer, M (2024, 21 mei). Is het oude normaal definitief voorbij? Ik mag hopen van niet. Trouw.
Huijer, M (2024, 7 mei). De 5500 mensen die niet naar de Dam gingen, zetten het hele reserveringscircus voor gek. Trouw.
Huijer, M (2024, 22 april). Wat is er mis met onze publieke omroep? Trouw.
Huijer, M (2024, 9 april). De kroeg als ideale training voor prettig samenleven. Trouw.
Huijer, M (2024, 26 maart). Ook boeken verbrand je niet levend. Trouw.
Huijer, M (2024, 11 maart). Hoe lang blijft ‘nooit meer’ nog een loze kreet? Trouw.
Huijer, M. (2024, 27 februari). Nu energie een noodzakelijke levensbehoefte wordt, moeten we het niet meer als koopwaar zien. Trouw.
Huijer, M. (2024, 12 februari). Hoe de machtige tractor de democratie in gevaar kan brengen. Trouw.
Huijer, M. (2024, 30 januari). Thuis is niet alleen een plek waar iets of iemand op je wacht, het kan van alles zijn. Trouw.
Huijer, M. (2024, 16 januari). Er zou een grens aan rijkdom moeten zijn. Trouw.
Huijer, M. (2024, 1 januari). Een mooie deal: in plaats van vuurwerk een gemeenschappelijk wintervuur in elke buurt.Trouw.
Huijer, M. (2023, 18 december). Vreemd: we koesteren eeuwenlang de redelijkheid, toch breken er steeds weer oorlogen uit. Trouw.
Huijer, M. (2023, 5 december). Als ik Omtzigt was, zou ik niet gerust zijn op een paar snelle beloftes van Wilders. Trouw.
Huijer, M. (2023, 20 november). Wat de intersectionele theorie leert: dat de ene vorm van onderdrukking de andere versterkt. Trouw.
Huijer, M. (2023, 7 november). Hoe de stem van vrouwen alweer verdwijnt achter die van het embryo en de wetenschap. Trouw.
Huijer, M. (2023, 23 oktober). Wraak is onverzadigbaar en kan een cyclus van geweld in gang zetten. Trouw.
Huijer, M. (2023, 9 oktober). Hoe gewenst is de heupairbag, bedoeld om een acute dood door een val te voorkomen? Trouw.
Huijer, M. (2023, 26 september). Wat een openbare bibliotheek het meest democratische ding in de wereld maakt.Trouw.
Huijer, M. (2023, 11 september). Als u een politicus ‘bestaanszekerheid’ hoort zeggen, begin dan meteen met twijfelen. Trouw.
Huijer, M. (2023, 28 augustus). In Poetins oorlog draait alles om mannen, en raken vrouwen in de marge. Trouw.
Huijer, M. (2023, 14 augustus). Weg met de verplichte zomervakantie. Trouw.
Huijer, M. (2023, 1 augustus). Bubbling is geen lichtzinnig seksueel vermaak, maar een op gezamenlijkheid en vernieuwing gericht ritueel. Trouw.
Huijer, M. (2023, 17 juli). Wat ik aan Kafka en Milan Kundera heb bij de dood van onze lieve hond. Trouw.
Huijer, M. (2023, 27 juni). Waarom de excuses van de koning krachtiger geweest waren als hij ook geknield had.Trouw.
Huijer, M. (2023, 20 juni). De realiteit: de aarde is te klein voor acht miljard Nederlandse levens. Trouw.
Huijer, M. (2023, 6 juni). Mijn oma moest nog kiezen tussen schrijven en trouwen. Trouw.
Huijer, M. (2023, 23 mei). Een Russische tank op het Leidseplein, hoe smakeloos is dat? Trouw.
Huijer, M. (2023, 9 mei). De uitvinder van AI heeft spijt. Wat moeten we daarmee? Trouw.
Huijer, M. (2023, 25 april). Ik kijk nu al uit naar een boek van Inez Weski. Trouw.
Huijer, M. (2023, 10 april). Zonder pijn en lijden zijn mensen minder geneigd om voor elkaar te zorgen en elkaar te zien. Trouw.
Huijer, M. (2023, 28 maart). Beatrijs Ritsema trok een belangrijke les uit haar vak. Trouw.
Huijer, M. (2023, 14 maart). Het water hoeft maar een meter te stijgen en mijn huis staat onder. Trouw.
Huijer, M. (2023, 28 februari). De dodelijke vijand is nu een ziekte van onszelf. Trouw.
Huijer, M. (2023, 14 februari). Schaduwwerk is een unieke vorm van knechtschap. Trouw.
Huijer, M. (2023, 31 januari). Ik mis de bezonnenheid nu de oorlog wordt opgevoerd. Trouw.
Huijer, M. (2023, 17 januari). Eeuwige rust? Laat mij na tien jaar maar weer plaats maken voor een ander. Trouw.
Huijer, M. (2023, 3 januari). We vissen in troebel water bij grensoverschrijdend gedrag tussen vrouwen. Trouw.
Huijer, M. (2022, 20 december). Altijd maar alles beschikbaar hebben heeft een keerzijde. Trouw.
Huijer, M. (2022, 5 december). Protesteren is geen gunst, maar een recht. Trouw.
Huijer, M. (2022, 22 november). Hannah Arendt verdient het niet om als liefdesobject te worden neergezet. Trouw.
Huijer, M. (2022, 7 november). De excuusparadox: moet je je voor je eigen bestaan verontschuldigen? Trouw.
Huijer, M. (2022, 25 oktober). We moeten ook enge dieren beschermen. Trouw.
Huijer, M. (2022, 11 oktober). De kwestie-Arib en de fantasie van het betaald zetten. Trouw.
Huijer, M. (2022, 27 september). Wat vooruitgang of bederf is, is niet makkelijk te zeggen. Trouw.
Huijer, M. (2022, 13 september). ‘Oversterfte’ is géén neutraal begrip. Trouw.
Huijer, M. (2022, 30 augustus). Ik ben niet verantwoordelijk voor de chaos in Ter Apel, dus ik hoef niks te doen. Toch? Trouw.
Huijer, M. (2022, 15 augustus). Wat we zoal kwijtraken als de gewone fiets verdwijnt. Trouw.
Huijer, M. (2022, 1 augustus). Zit onder de sympathie voor boeren wellicht weerzin tegen klimaatafspraken? Trouw.
Huijer, M. (2022, 19 juli). Eens gereformeerd, altijd gereformeerd? Trouw.
Huijer, M. (2022, 5 juli). Filosofie als wapen tegen conflicten. Trouw.
Huijer, M. (2022, 21 juni). Laat vrouwen en mannen machtsmisbruik van de baas niet gedachteloos ondergaan. Trouw.
Huijer, M. (2022, 7 juni). De brief van wetenschappers Koopmans en Bonten slaat de plank volledig mis. Trouw.
Huijer, M. (2022, 24 mei). Zie de sms'jes van Rutte niet als ambtelijke stukken maar als gewone kleine gesprekjes. Trouw.
Huijer, M. (2022, 3 mei). De onzichtbare gast in de hogesnelheidstrein naar Parijs deed me denken aan Sartres gluurder. Trouw.
Huijer, M. (2022, 12 april). Al ligt oorlog altijd op de loer, kernwapens zijn niet het antwoord. Trouw.
Huijer, M. (2022, 29 maart). Medemenselijkheid is een krachtiger motief om een vluchteling in huis te nemen. Trouw.
Huijer, M. (2022, 15 maart). Ik wilde de eenden op mijn steiger niet als object tegemoet treden, maar als gelijkwaardige wezens. Maar hoe doe je dat? Trouw.
Huijer, M. (2022, 1 maart). Geen oorlog in Europa? Doe dan de auto de deur uit en zet de verwarming laag. Trouw.
Huijer, M. (2022, 15 februari). Laten we met de steun aan Oekraïne niet weer in de valkuil van de goede bedoelingen trappen. Trouw.
Huijer, M. (2022) Als een vrouw een abortus wilde, vroegen de artsen door. Waarom niet bij afstandsmoeders? Trouw, 1 februari.
Huijer, M. (2022, 18 januari). Hoe de wetenschap de politiek binnendringt en vice versa. Trouw.
Huijer, M. (2022, 4 januari). Wat heeft de slijterij wat de boekhandel niet heeft? Trouw. About Corona.
Huijer, M. (2021, 21 december). Waarom juist de scholen open moeten blijven. Trouw.
Huijer, M. (2021, 7 december). De epidemie gaat steeds meer op een Griekse tragedie lijken. Trouw.
Huijer, M. (2021, 23 november). Geweigerd bij het schaatscafé: Waarom voel ik mij zo vernederd? Trouw.
Huijer, M. (2021, 9 november). Hugo’s blokjescodes maken de mens overbodig. Trouw.
Huijer, M. (2021, 26 oktober). Maakt het feminisme vrouwen eenzaam? Trouw.
Huijer, M. (2021, 12 oktober). Hoe de illusies van echtheid ons leven binnendringen. Trouw.
Huijer, M. (2021, 28 september). De valkuilen van verplichte registratie. Trouw.
Huijer, M. (2021, 14 september). Huppelend naar de derde lockdown. Trouw.
Huijer, M. (2021, 30 april). We moeten weer eens praten.Human Inc.
Huijer, M. (2020, 24 december). Een uitgestorven wereld. Human Inc.
Huijer, M, (2020, 30 december). Wijzer door Corona. De Volkskrant.
Huijer, M. (2020, 15 september). Bevrijd je innerlijke bastaard. Human Inc.
Huijer M. (2020, 29 april). Brief in de serie 'Innig ben ik binnen. Intimiteit in quarantaine'. Spui25.
Huijer, M. (2020, 29 juli). De kleine prins en het afwaswater. Human Inc.
Huijer, M. (2019, 12 december). Rumoer in de eerste klas. Human Inc.
Huijer, M. (2019, 23 september). Wie doet de deur op slot? Human Inc.
Huijer, M. (2019, 12 juni). Vecht als een vriend.Human Inc.
Huijer, M. (2018, 24 september). Wie zit er nou op jou te wachten? Human Inc.
Huijer, M. (2018, 25 juni). Zoek de verschillen. Human Inc.
Huijer, M. (2018, 3 april). Mijn broer is ziek. Human Inc.
Huijer, M. (2018, 30 januari). Te mooi om waar te zijn. Human Inc.
Huijer, M. (2017, 26 september). Je moet je schamen. Human Inc.
Huijer, M. (2017) Nederland is geen meertalig land. Asiel en Migrantenrecht.
Huijer, M. (2017, 20 juli). Wetenschap is meer dan een mening. Human Inc.
Huijer, M. (2017, 6 april). Familie op afstand. Human Inc.